Deel jouw ervaring!
Ik heb een Bravia Tv van 2016. De KD-55XD8599. Deze is met een optical kabel (toslink) aangesloten op mijn Marantz surround receiver type NR1601.
Bij normale TV beelden zie ik op de Display van mijn NR1601 de indicatie Dolby Digital en ervaar ik duidelijk verschillen in geluid naar de boxen Front Left, Right, en Center. Kies ik voor Streaming Video, bv. via Netflix of Youtube, dan kom ik niet verder dan PCM Digital. Bij de verschillende test filmpjes werken de Front Left, Right, en Center speaker echter wel. De surround speakers krijgen geen sturing.
De Toslink verbinding is dus wel degelijk in staat het Dolby signaal door te sturen. De TV zelf is blijkbaar niet in staat om het Dolby signaal te detecteren uit de streaming signalen.
Als ik de streaming signalen via een externe ingang van mijn Nvidia Shield TV aanbied, lukt het eveneens niet.
Is mijn TV te oud (2016) of is hier iets anders aan de hand. Wie weet meer over dit onderwerp?
Gr, Arie
Waarom de Toslink verbinding gebruiken i.p.v. HDMI verbinding?
73's
Deze is in gebruik door mijn soundbar.
Zoals ik al schreef in mijn bericht lukt het ook om Dolby signalen via de toslink te sturen. Echter ik kan de HDMI/ARC niet gebruiken i.v.m.andere ongewenste effecten vanuit mijn TV naar mijn AV systeem. Vanuit TV operatie krijg ik immers wel Dolby Digital naar mijn AV receiver.
Update 17:00
Ik heb mijn Nvidia Shield TV direct aangesloten op mijn AV surround systeem. Bij sommige video clips kan ik nu de surround speaker wel testen. Echter de codering Dolby verschijnt nog steeds niet in het display van mijn AV surround versterker. Nadeel met deze configuratie is dat ik nu geen gebruik kan maken van de 4k video's op Netflix en Youtube. Dat gaat mij weer een nieuwe AV surround versterker kosten vrees ik.
Dus TV als Hub, wel 4k maar geen Dolby surround.
AV receiver als Hub, geen 4k maar wel Dolby surround.
Het is ook altijd wat met die techniek.
Het blijft uitproberen.
Uiteindelijk gekozen om de AV-surround receiver te gebruiken als Hub i.p.v. de TV.
Je kunt tenslotte niet alles hebben.
Resultaat: weergaloze muziek weergave met full HD video weergave.
Dus geen 4k. Dus toch maar gekozen om de muziek/geluidsweergave te prefeleren boven de verbeterde (4k) weergave.
En nu maar gaan sparen om ook de 4k doorgifte te realiseren met een nieuwe AV surround versterker. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Tot zover mijn persoonlijke belevenis
Gr, Arie